Ute dag=)

Hej!
Idag har vi varit ute nästan hela dagen, det har varit varmt i solen en behövlig dag efter att det regnet så mycket dom senate dagarna. Har fixat i trädgården hela dagen, David har klippt gräset och jag har på börjat maskros plockning =( Fy det är en sådan ful blomma och dom är verkligen över allt. Jag tog dom värsta som syndes mest.
Linn och Julia var förbi och dom tog Filippa till lekparken en stund, dom är så gulliga och man märker att Filippa tycker om dem. Var även i väg när Filippa sov på eftermiddagen en sväng till Jula skulle byta en flagg vimpel som jag köpt för liten. Men tror inte när jag kommer hem igen med fel igen, blir så trött. Det skulle vara ett kors inte blå/gul randig, typiskt nu måste jag åka dit igen.
Jag och Cissi tog en spring tur på 30 min så det var skönt efteråt.

Till middag blev det :
Fläskytterfile (som hade legat i marinad) sedan när jag stekte dem lindade jag bacon runt, till det hade vi stekta potatiskuketter (färdigköpta på påse), kokt ris. Såser var taziki, grönaärtorröra och en mango/avokado salsa. Jätte gott.

Avocado/mangosalsa:
1 st avocado
en halv beror på storlek mango
1 liten bit röd chili
skulle vara koriander i med men hade ej det
 2 msk olivolja
2tsk honung
1 st lime eller lime saft
svart peppar
flingsalt

Hacka magon och avocadon i bitar. fina hacka chilin och blanda ihop.
Blanda olivolja, limesaft, honung och häll över avocadon och mangon blanda i löite flingsalt och svartpeppar.

Ärtröra:
kokta ärtor 2 dl ca det beror på hur mycket man vill göra (koka ärtorna, häll av dem i sill)
1 st vitlöks klyfta jag hade 1 st (man kan ha i en till om man vill ha mera vitlökssmak)
creme fraschie 1 dl
salt
peppar
vittvin en skvätt

Häll ärtorna  en bunke mixa dom med en stav mixer, tillsätt alla övriga ingredienser och mixa i hop det.
Konsistensen ska vara lite stabbig.

Nu ska jag börja med mina bilder tror jag ifall jag orkar.


hatar maskrosor


Puss och kram



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen