2 goda recept !

Hej!
 
Härom dagen gjorde jag en jätte god och enkel skaldjurs pasta.
 
det som var lite krångligt var egengjorda fonden den tar lite tid.
 
skaldjur valfria jag hade hummer, räkor och havskräftor
hummerfond ca 2 msk det beror på hur mycket man gör
1 st gul lök
2-3 vitlöksklyftor
2 dl vitt vin
fryst dill
salt och peppar
egen gjord fond
3 dl matlagningsgrädde
Gör så här:
 
Hacka lök och lägg i stekpanna, stek den tillsätt vittvin och låt koka tillsätt grädde, fond och pressa ner vitlök. Låt koka ihop. Tillsätt skaldjuren på slutet och smaka av med salt och peppar. Servera pasta til med riven permesan och balsamico creme.
Skaldjursfonden gjorde jag på allt skal som blev kvar när jag skalade. Häll ner allt i en stor kastrull fyll med vatten så man täcker alla skaldjuren tillsättäven 1 st hackad gullök och 2 st morötter som är deladeoch tomatpure. ha i lite vitpepparkorn. Rör om.Låt koka i ca 1 h eller mer. Häll av och häll tillbaka all vätska i kastrullen och koka till minder än hälften återstår. Klar ! Bilr jätte gott att ha i olika fisk och skaldjurs rätter. Bra att frysa in och bara ta fram när man behöver.
 
Dagens middag var också jätte enkel och god !
 
Fläskkarregryta med plommon
900 g potatis
12 urkänande katrinplommon jag hade torkade plommon och plommonmos
ca 500g benfri flsäkkarre
 1 msk smör el margarin
1tsk majsstärkelse maizena
1 dl matlagningsgrädde
2dl hönsbuljong (vatten och buljongtärning eller fond)
1dl mjölk
1msk soja
salt och peppar
kantareller
1 rödlök
 
Gör så här:
Koka potatisen i saltat vatten.
Dela plommonen i bitar. Skala och skär löken i klyftor. Skär fläskkarren i strimlor, jag tog bort mycket av fettet.
Bryn lök och kötteti matfetteti en gryta eller djupare stekpanna.
Rör ut majsstärkelsen i grädden och häll blandningen i grytan. Tillsätt buljong,mjölk,plommon, plommonmos några klickar och soja.
Låt puttra i ca 10 min.
Tillsätt kantarellerna och låt koka samman och smaka av med salt och peppar. servera med kokta potatisen och en god grönsallad ! Gott och enkelt.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen