Fisk gryta

Hej!
Idag var jag, Filippa och Nellie hemma hos mammi en stund, min lillebror skulle tvätta min bil men han var inte hemma. Så då gjorde jag och mammi detjorde en jätte god fisk gryta. Efter middagen åkte vi hem. Jag måste dela med mig av receptet det var så gott ! Egentligen skulle det vara musslor men det hade jag inga så det blev röding istället.
 
4 pers
pasta valfri eller kokt potatis
2 scharlotten lökar
2 vitlöksklyftor
1 fänkål
10 körsbärstomater jag hade inge så det blev 2 st vanliga tomater
1 msk hackad chilifrukt
2 dl vitt vin (jag hade matlagningsvin)
1 msk konc hummerfond
finrivet citronskal (jag hade flytande citron en skvätt)
fryst dill 
smör
salt och peppar
 
Gör så här:
1 koka pastan enligt anvisningar
2 Skala och finhacka lök och vitlök. Ansa och strimla fänkålen, dela körsbärstomaterna/tomaterna i bitar.
3 Fräs, vitlök,chili och fänkål i msk smör i stor stekpanna. 3-4 min utan att det tar färg.
4. Häll på vinet. Låt koka tills ca hälften återstår (jag lätt det bara koka en liten stund.)
Tillsätt grädde och fond. Låt koka ihop i ca 10 min. krydda med salt och peppar. tillsätt även några klickar smör.
5. Rör ner tomaterna fisken och häll på citron och dill. Låt koka något men inte så att fisken blir torr.
Man kan även ha i musslor eller andra skaldjur.
Jätte gott och enkelt recept !!! Testa !!!
 
Puss och Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen