Recept med fläskfile !

Förra helgen åt vi en jätte god fläskfile !
 
Här kommer receptet !
 
Fläskfile med solrospesto
4 port
 
600g fläskfile
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 msk smör
1 msk olivolja
 
solrospesto:
1 dl solroskärnor plus 2 msk till topping
2 krukor basilika (jag hade 1/2- 1 kruka)
2 vitlöksklyftor ev mer
1 citron. imsk pressas saft plus finrivet skal
2 dl olivolja el rapsolja
2 dl finriven permensanost
0,5 tsk salt
 
Gör så här:
Rosta solroskärnornai en torr stekpanna tills den är gyllene i färgen. Lägg undan fröna till topping
 
Solrospesto: Mixa alla ingredienser till peston i en matberedare el mixerstav. Smaka av med salt.
Putsa fläskfilen och krydda med salt och peppar. Hetta upp smör och olja i stekpannan. Bryn köttet runtom tills hela filen fått fin stekyta.
Lägg filen i en ugnsäker form och stek mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 min eller tills innertemp är 67 grader. Ta ut köttet och skeda över 2/3 av peston. Svep in köttet i folie och låt vila i ca 10 min. Skär köttet i skivor och ringla över resterande pesto och strö över de sparande solrosfröna.
Servera klyft/rotgrönsker till !
 
 
 
Ha en trevlig helg Puss och Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen