Soja marinerad Lax apelsinsmörsås

Här kommer rteceptet på goda middagen som vi åt i går:
4 port
 
4 portionsskivor färsk lax
1/2 tsk sambal olek eller 1 krm chilipulver jag använda sambal
2 msk soja
 
apelsin smörsåsen:
1 scarlottenlök
1 gul paprika
1 msk smör till stekning
saften från 1/2 apelsin
1/2 hönsbuljong tärning
1/2dl grädde (jag hade ca 1 dl matlagningsgrädde
4 msk smör
salt och peppar
 
tillbehör: kokt potatis och kota skivade morötter och haricuverts
 
Gör så här:
 
1 skär laxbitarna till skinn och benfria bitar.Skär av den smala svansen så att skivorna/bitarna får fin ovalform,skär smala bitar i småbitar.
2. Stryck sambal olek på varje bit,droppa soja och låt fisken ta smak en stund.
3. Såsen: finhacka löken och paprikan (jag skalade paprikan med potatisskalare då för finare slät sås)
Smörfräs hacket över måttlig värme 5-10 min.
4. Pressa apelsinen , häll hälfen av saften över det frästa, vispa ner buljongtärningen och låt koka några min. Tillsätt gräddeen och mixa såsen slät. Mixa också ner smöret och smaka av slätan. Håll såsen varm men inte koka den mer.
5.>Lägg laxen och halstra den randigt i en oljegniden panna ellerstek den i en teflon panna ca en min på varje sida(det beror på hur tjocka bitar man har)
6. Servera med kokt potatis och kokta grönskér till. jag lätt vattnet koka upp och lade ner morötter och haricuvert och lät det bara koka en liten stund så morötterna var krispiga.
Var verkligen jätte gott så testa detta !
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen