Lax recept

Till middag blev det grillad lax i ugn med en god marinad, kokta grönsaker, basilika creme och avokado creme och ris ! 
Vart jätte gott så här kommer receptet!!!
 
lax helsida
Marinad: 1 finhackad chilifrukt (grön el röd) jag använde grön
1 lime, finrivet skal
lite citronsaft
2 msk färskpressad limesaft
1 msk japansk soja
1/2 msk flytande honung
man kan ha lite finriven ingefära (jag hade inte det i )
 
Avokado creme jag halverade receptet
2 avokador
2 tomater
1 msk wasabi (från tub)
1 msk färskpressad lime
liten skvätt citronsaft om man inte har tillräkligt med lime
salt och peppar
 
Basilika creme: 
1,5 dl basilika färsk
250 g kesella
1 msk vitvinsvinäger
0,5 msk dijonsenap
1 msk flytande honung
1 pressad vitlöks klyfta
0,5 dl matolja
0,5 tsk salt
0,5 tsk peppar
 
Kör alla ingredienser föruton oljan i en matberedare eller mixerstav. Tillsätt oljan droppvis och smaka av med salt och peppar. 
 
Sätt ugn på 175 grader
Marinaden: Rör ihop ingredienserna till mainaden. Lägg laxen i en liten ugnsäker form så att den precis får plats. Häll påmainaden och blanda med laxen. 
avokado creme:
Dela och krama ur kärnorna på tomaterna, skär dem i tärningar. Dela, kärna ur och gröp ut köttet i avokadorna. Gaffelmosa avokadoköttet och blanda det med wasabi, limesaft och tomattärningarna. Smaksätt med salt och peppar.
Sätt laxen mitt i ugnen ca 15 min el tills inner temp är 56 grader. Ös gärna med marinaden några gånger under tiden.. Servera laxen med ris, kokt broccolieoch morötter, basilika creme och avokado creme. Jag hade även kokt ägg till ! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen