lax med nudlar

måste dela med mig av något gott jag gjorde härom dagen. 
 
Teriyaki lax med nudlar
 
ca 400 g lax som är delad i kuber
ca 5 st champinjoner
en bit purjolök
broccolie ca en tredje del av färsk eller 10 st små broccolie buketter
1 st morot
olja 
salt och peppar
teriyaki suse ca 1-2 dl beror på hur mycket  man gör (såsen finns att köpa i vanlig mat affär står vid det asiatiska maten) 
3 msk kinesisk soya
äggnudlar
 
Gör så här:
 skär laxen i minder kuber ca 2-3 cm stora.marinera dem i 1/2 dl av teriyaki sauseen och vänd runt några gånger. 
Skala och skär moroten i tunna skivor, skär svampen i skivor och hacka purjolöken. Dela broccolin i mindre bitar om man använder färsk broccolie. 
Heta upp en stor stekpanna med 1 msk olja. Stek laxen 3-4 min. Ta upp. 
Fräs morötter,, svamp, purjolök i olja. koka broccolin i en kastrull med vatten, låt bara koka 1 min häll av och tillsätt broccolin med i stekpannan. Häll över resten av teriyaki sausen och ev mer om man tycker det är för lite. Tillsätt laxen och låt koka samman och smaka av med salt och peppar och ev mer teriyaki sause. Servera med äggnudlar eller ris ! super gott och enkelt 
 
Vi åt både ris och nudlar till 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen