Recept på god marinerad fläskytterfil/fläskfile med broccoliepasta

Igår till mddag gjorde jag en god marinerad fläskytterfile med broccolie pasta. 
 
Här kommer receptet =) 
 
Så gott
 
Pasta ca 400g 
1/2 broccoliehuvud
1 rödlök
1/2 chili röd
olivolja
koriander eller bladpersila
ruccola eller spenat
riven permesanost som blandas ner 
 
Koka pastan, strimla vitlök och rödlök, skär broccolin i mindre bitar. Hetta upp en stekpanna med olivolja och fräs chili, lök, vitlök och broccoli. Krydda med salt och nymalen svartpeppar. Blanda sist ner ruccola eller spenat. Jag tillsatte även stekat champinjoner och rödpaprika (som var hackade)
 
Dubbelmarinerad fläskytterfile
 
1,2 kg fläskfile
Mariand 1:
2 vitlöksklyftor 
1 dl vatten
2 dl zeta vitt matlagningsvin el torrt vitt vin
1 dl eta olivolja extra vergine
1 tsk torkad timjan
2 1/2 tsk salt
 
Marinad 2:
1 vitlöksklyfta
1 röd chili, finhackad
3 msk kinesisk soja
3 msk zeta balsamvinäger
1 1/2 dl eta olivolja
3 msk finhackad bladpersilja el korander
salt och peppar
 
Vispa i hop alla ingredienserna till mariand 1. Lägg ner köttet (antingen delat eller hel)och låt marinera ett par timmar, helst över natten. Tag upp och torka av köttet. Sätt ugnen på 175 grader, Bryn köttet i olivolja och lägg sedan över filen i en ugnsäker form. Stek klart i mitten av ugnen ca 20 min tills köttet har innertemp på 70 grader. Jag delade filen i skivor innan marinad 1 och sedan stekte jag på dom lite i olivoljan i stekpannan och sedan in det sista i ugenen. 
Rör ihop ingredienserna till marinad 2. Lägg ner det varma köttet i marinaden och låt stå minst i 2 timmar ( jag åt det nästan på en gång efter jag hällt på marinad 2. Men har man en hel file bör det nog stå i 2 timmar el längre i kylskåp. Vänd köttet i marinade en el par gånger. Servera med pastan. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Gott!

2015-04-15 @ 19:12:25
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Jessica

Det var jätte gott :)enkelt recept det ända är att msn behöver marinera dagen innan :) kramis på dig

2015-04-15 @ 21:24:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen