Kyckling i rödvinssås

I går slängde jag ihop ett kok med kyckling. 
 
Började med att marinera färsk hel kyckling med olja, soya, kycklingkrydda, salt och peppar. 
Ladde sedan i en ugnsäker form ringlade lite madeira vin och lite rödvin, sedan in i ugnen jag körde 180 grader varmluft i ca 45 min men viktigt att kolla det beror ju på vad man har för vikt på kycklingen. Men den ska inte vara helt klar eftersom man ska koka den i gryta sedan och risk att det blir för torr. 
 
 
1/2 gullök
1/2 rödlök 
ca 4 st vitlökar 
1/2 zuccini
6 st champinjoner 
olja
1 burk krossad tomat 
ca 4 dl rött vin 
sadet från kycklingen från ugnen
en skvätt madeiravin
1 st köttbuljong
 
Gör så här : 
hacka lökarna stek i olja i en gryta, tillsätt zuccini som också är delad,, delade champinjonerna, rör ihop allt och låt steka samman. Tillsätt pressad vitlök (jag stekte 2 st med lökstekningen  som jag delat och resten av vitlöken pressade jag, man kan ju ha mera vitlök om man vill ) 
Ha i krossade tomaterna, buljongtärning , röttvin, madeira och skyn från kycklingen som blivit i ugnenen, koka samman lite och dela kycklingen i minder bitar ta kort ben jag hade i lite av skinet det ger god smak (det kan man ju ta bort när koket är klart.)
Jag kokade i ca 10 min på svag värme under lock. 
Servera som en gryta med tex ris eller ät det som det är. 
 
Gott och enkelt
 
Hade även i lite färsk basilkia och garnerade med det och riven permensanost. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen