Min goda fiskgryta med saffrans aioli

Recept på goda fiskgrytan kommer här =) 
 
 
 
  • 300 g tärnad potatis
  • 2 skivade morötter
  • 1 liten strimlad fänkål
  • 1 strimlad gul lök
  • 1 msk olivolja
  • 1 paket saffran
  • 1 tsk torkad timjan
  • 2 msk tomatpuré
  • 800 g krossade tomater
  • 2 dl vatten
  • 2 msk konc fiskfond
  • 1 tsk salt
  • 0,5 tsk cayennepeppar
  • 600 g tärnad lax eller torskrygg

Till servering:

  • aioli
  • dill
  • citronklyftor

Gör så här

  • 45 min

Stek potatis, morot, fänkål och lök i olja 2 min. Tillsätt saffran, timjan och tomatpuré. Stek under omrörning ca 4 min. Häll i krossade tomater, vatten och fond. Låt sjuda under lock ca 20 min. Smaka av med salt och cayennepeppar.

 

Fördela fiskbitarna ovanpå grytan och tryck lätt ner i vätskan. Sätt på locket och dra av från värmen. Låt stå 5–10 min innan servering. Servera grytan med aioli, dill och citronklyftor.

 

 Så god soppa med saffrans aioli =) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen