Söndag !

Hej!
Sitter just nu i lungnets tystnad, David och Filippa sover.
Det är så skönt att äta frukost i lugn och ro.
Ska snart bege mig ut på altan och sola lite.

Igår så var vi ute precis hgela dagen det var strålande sol. David byte däck på alla bilarna och tvättade dem ( jag tog invändigt ) Mamma och Jocke tittade förbi en lite stund. Jag han med att kratta och sopa lite med på framsidan. Passade även på att handla lite mat medans mamma var hemma och passade Filippis. Tack snälla mammi för hjälpen ! Du är världens bästa mammi och mormor !
mamma åkte vid 18 tiden.
Jag och david satte oss i vårat fina ute rum och drack lite champange så gott moet !
Började med maten lite senare, tror vi åt vid halv tolv tiden, snacka om spansk middags tid. Filippa sov hela kvällen och in på natten så det vart en kväll bara David och jag.


Till middag blev det marinerad fläskfile, honungsglaserade rotgrönsaker och en perdon sås !

Såsen vart super god så den måste jag dela med mig utav:

3 msk martini Vermouth
1 grönskasbuljong tärning
2- 3 dl creme fraiche 34 %
1/4 krm caynne peppar
vitpeppar
1 msk smör
jag hade även i lite senap
fryst persilja
stekvätska från köttet (lita av marinaden)
lite salt

koka upp 3 msk martini tillsammans med 1/2 dlvatten och smula ner 1 st buljontärning.
koka upp tills hälften återstår. tillsätt 1/2 dl vatten, creme frachie koka ytterligare ett par min.
Smaka av såsen med lite cayennepeppar och vermouth.Vispa i 1 msk smör tillsätt persilja,senap lite grann och stekvätskan. smaka av och se om det behövs något mer !

Marinerade fläskfile!

Valfri mängd beroende på hur mycket kött
rapsolja
balsamico balsamvinäger en skvätt
vitlök ca 3-4 st
salt
peppar
hp sås

Blanda allt och lägg köttet i en påse låt ligga i kylen så länge som möjligt.
När man stekt köttet så vätskan som blir över häller man i såsen blir så gott !


Ha en fantstisk söndag !!!!
Kramar Jess


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen