Söndags middag !

Hej!
Då var denna söndag över snart!
Idag tog vi en sovmorgon hela familjen så skönt.
Jag fixade mig i ordning drog i väg en sväng på eftermiddagen till Ica viksjö för att handla, var borta en i tim och det hade gått jätte bra, det är så skönt med lite egentid !
Väl hemma igen tog vi en sovstund på 2 tim och det var så skönt.
sen var det dax att börja med middagen.
Det vart en sån god middag så jag måste dela med mig receptet.
Fläskfile med saffranspasta med örtpermensan.

resultatet !

Recept:

600-700g fläskfile
1-2 msk kinesisk soja
1-2 msk rapsolja
1-1/2 tsk salt
1 krm mald vitpeppar
1-2 msk smör till stekning

Saffranspasta
250 g äggnuddlar ( jag hade bandpasta)
1stor morot
1/2-1 zuccini
1/2 pujolök
3 msk rapsolja eller oliv olja
ca 1/2 tsk salt
1 pktsaffran 0,5 g

Örtpermensan:
3dl permensan grovriven
1/2-1 kruka grovhackade basilika blad (jag använde lite och resten fryst basilika)
1/2 dl hackad gräslök (använde fryst)
1/2 dl hackad persilja (använde fryst)
1-2 pressade vitlöksklyftor

Putsa fläskfilen fri från hinnor, skär i bitar.
Pensla köttet med soja blandningen

Saffranspastan:
Skär alla grönsakerna mycket tunna långsmala remsor (använd potatisskalare)
dela ytterligare till smala efter du hyvlat dem.
koka pastan al dente.
Låt grönsakerna koka med ca 1-2min i vattnet.
häll av väl i ett durkslag.

Häll ner allt i en wokpanna med rapsolja eller olivolja hetta upp och vänd omkring blanda ner saffran och salt som är finfördelat i en mortel.

Örtpermensan:
Grovriv permensanost
blanda ner örterna och pressaner vitlöken

köttet:
hetta upp stekpannan med smör stek köttbitarna på varje sida

Lägg upp allt fint på ett fat! servera med en ruccola sallad, tomatoch mozarella sallad.
Smaklig måltid !
Nu ska jag titta på Bigbrother Live !
Puss och kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen