Torsdag !

tiHej!
Idag är det torsdag och snart är det helg igen. Veckorna bara rullar på och jag är i v 32 i graviteten. Har inte fått något datum ännu då vi ska få träffa våran lilla nya prinsessa.
Idag kom Filippas farmor och Angeliqe förbi en liten sväng. Vi åt lunch.
Anki kommer till oss i morgon med och ska vara med oss hela dagen =)
Efter dom åkt åkte jag och Filippa en sväng till Brommablocks, hon fick leka i lekhörnan en stund då hon inte har ro att sitta stilla i vagnen.
handlade en liten present till Ankidå hon fyller år i morgon =)
 
Till middag blev det fisksoppa (jätte god )
Recept kommer!
Skulle gjort något i våran nya ugn men den är lite avanserad, trodde jag skulle fatta men icke så David får gå igenom med mig.
Ska nog göra plankstek i helgen =) Mums vad gott !!!
 
Filippa i lekhörnan på Ikea igår
 
Hittade en top till mig och Filippai går =)
 
 
Dagens goda Fisk soppa !
 
Recept:
 
400 g fiskfilé jag hade nog mera ( jag använde marulk och lax
1 1/2 purjolök
1 stor gullök
 smör
1krm svartpeppar eller efter smak
2 burkar krossade tomater
1 dl vatten jag hade nog 3 dl
2 1/2 dl grädde (jag hade nog 3 dl)
2 grönsaksbuljongtärningar
1 tsk socker
1/2 tsk salt eller mera efter smak
hackad dill
2 st morötter
1 st palsternacka
3 st vitlöksklyftor
3 dl vitt vin
cayennepeppar
 
skär fisken i bitar.Strimla purjolöken. Skala och hacka löken. Fräs purjolökenoch lök i smör i en kastrull. Rör i peppar,tomater,vatten,grädde,vitlök,vin och buljongtärningarna.tillsätt morötter och palsternackan som är ska vara delade i bitar. Låt koka några minuter samman i ca 10 min. lägg i fisken och låt soppan koka på svag värme i 2-3 min. Smaka av med mera salt, peppar och socker. Strö sist över dillen.
servera vitlöksbröd, aioli och krutonger. Krutongerna köpte jag färdig Märket Zeta Crostini smak av vitlök och persilja.
Så gott och så enkelt !
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen