Fredag den 13 !!!

Hej!
idag har det varit fredag den 13 och har inte haft otur som tur är.
Vi tog en sovmorgon hela familjen till 9,30 tror jag kl var.
Jag börjar känna mig tröttare nu och det tillhör ju graviteten, skulle kunna sova hur mycket som helst.
 
Jag och Filippa drog till Brommablocks och citygross en sväng. Håller på att plantera om blommorna så jag köpte vita krukor på citygross och hittade även en jätte fin klänning på H&M för 75:- har kostat 299:- så det var ju ett fynd. Tänkte jag kan ha den när bebisen kommit ut.
När vi var hemma igen så vilade Filippa en stund då han jag plantera blommorna. sedan vaknade hon fast hon inte sovit klart så vi gick in och hon somnade på min mage och jag med tror vi sov i 45 min. Sedan läste vi boken.
 
Till middag blev det grekiskt !!!
Fläskytterfile spett med taziki, tomatsås, stektpotatis/ris, grekisksallad.
Så gott vart det.
 
Här kommer receptet:
Marinad:
oregano 2tsk
vittvin 0,25 dl
olja 0,25dl
1 gul paprika
1 röd lök
 
Svans ytterfile som är delade i mindre bitar (tänk att det  ska vara på spett)
Blanda ihop allt och lägg köttet i en bunke låt marinera i 2-4 h.
Varva sedan spetten med kött/gulpaprika/rödlök. krydda med salt och peppar kan också pressa lite citron på spetten innan stekning.
 
tazatziki:
yoghurt turkisk el grekisk
vitlök
olivolja
salt peppar
 
tomatsås:
1 burk hela tomater
1gul lök
1msk olivolja
3msk tomatpure
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1/2 krm socker
1 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
 
Skala och hacka löken. stek på den lite lätt, tillsätt sedan burken med tomaterna låt koka några minuter, tillsätt sedan övriga ingredienser och låt koka i 15- 20 min. sedan kan det stå och småputtra på ettan en stund.
 
grekisksallad:
gurka
tomater
romansallad finstrimlad
1 röd lök fin skivad
feta ost smulad
olja
balsamvinäger
peppar
oliver
severa även till: ris, klyftpotatis (vi har ju inte fått våran ugn ännu så jag stekte potatis i stekpannan i olja, hade förkokat den först och sedan delat den i klyftor.
puss och kram
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen