recept på fisk soppan

Hej!
Fisk soppan eller grytan som jag gjorde igår vart jätte god så här kommer receptet:
 
ca 500 g blandade fisk soreter jag hade lax och marulk
300 g färska räkor
1,5 l vatten
2 fiskbuljongtärningar
2 st gula lökar
2 msk olivolja
400 g króssade tomater
2 dl vittvin
0,5 tsk torkad timjan
0,5 tsk fänkålsfrön
1 kuvert saffran (jag hoppade det )
0,5 dl rivet citron skal
4 st vitlöksklyftor
0,5 dl finhackad blad persilja
0,5 tsk salt
1 krm svart peppar
hade även vit peppar i
1-2 st pressade apelsiner jag hade 1 st
1 tsk curry krydda
4 st morötter
1/2 fänkål
 
Skär fisken 3-5 cm stora kuber och skala räkorna.
 
Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i oljan i en stor kastrull tillsätt curryn.
 
Lägg i ev saffran och låt fräsa med en stund. Smula ner buljong tärningarna och häll i vatten.
 
Tillsätt därefter krossade tomater, vin,timjan,fänkåls kryddan och pressad vitlök. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka ihop 8-10 min.
 
Tillsätt fisken låt koka sakta i 3-5 min, smaka av med apelsinsaft och mera ev vin och kryddor.
 
Till soppan kan man göra egen gjord aioli och ha ett gott bröd till !!!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen