Goda recept !

Idag har vi varit hemma hela dagen, Filippa ska gå till dagis i morgon så vi höll oss hemma idag för att inte få bakslag på något nytt.
Har haft lite tid över på dagen har rensat recept och sorterat in i pärmar.Skönt att bara ta fram en pärm och man inte behöver leta gärnet efter recepten.
Ordning och reda. Ska ta mig till Ikea och köpa lite genom skinliga backar dom är så bra att ha förvaring i.
Kvällens middag blev jätte gott så jag måste dela med mig av det:
Marinerad fläskytter file med burgur och sallad.
 
Marinad:
Fläskytterfile ca 600 g
2 msk olja solrorel rasp
0,5 dl japansk soja det går med vanlig med
0,5 dl ljus sirap
1 msk hackad scharlottenlök
2  hackade vitlökar
1/2 hackad röd chili
 
Blanda alla ingridienser till marinaden i en skål och mixa med en stavmixer. Marinera köttet minst 1 timme men gärna längre. Jag delade köttet i bitar innan jag ladde det i marinaden.
 
Burgur sallad:
3 dl burgur
1 st grönskas buljongtärning
hackad ruccolo en näve
hackad blad persilja några kvistar
 
yougurtsås
sötsursås 2 msk
mat youghurt 3dl
1 -2 pressade vitlökar
<blanda allt smaka av med salt och peppar och ev mer sötsur sås.
 
koka burgur enligt anvisningen med buljontärningen, tillsätt mot slutet hackade ruccola och persilan. blanda om
Vid servering ha en god sallad och även en yoghurt sås.
 
 
så gott !
 
har kommit på att när jag lagar mat står Filippa och gnäller och gör allt för att få uppmärksamhet. Och idag var hon super nöjd då hon fick hjälpa till och diska mest leka med vatten som hon älskar.
Min glada Nellie har
 Puss och kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen