Recept !

Hej! Här kommer recept ppå ett jätte gott bröd som är enkelt att baka! 1/2 paket jäst 6 dl vatten 2 tsk salt 9 dl vetemjöl ca 4 dl råg (grovt mjöl) Smula jästen i en bunke. Värm vatten fingervarmt. Blanda ner i jästen lite itaget så jästen löses upp, tillsätt resten. ha ned saltet och tillsätt mjöl lite i taget och rör till en deg, tillsätt allt mjöl. Ställ bunken med en handuk över och låt jäsa. Jag brukar göra degen innan jag går och lägger mig och på morgonen tar jag försiktigt i degen och delar den med fingrarna (viktigt knåda ej) Ta tag i den och lägg som en lång baugette på en plåt med bakplåts papper. Gör likadant med den andra delen med. Blir totalt 2 st baugetter. Täck med en handuk och låt jäsa minst 30 min. Strö lite vetemjöl uppe på innan dom ställs in i ugnen. Sedan in i ugnen 250 grader i ca 10-13 min ta ut och kolla annars kör in dem lite längre. När det är klart ta ut och pensla vatten på båda. Jätte gott och enkelt ! Dragon kyckling med pasta 500 g strimlad kyckling filé 1 msk smör el magarin 1 st hackad gullök 150 g skivad champinjoner 3 dl matlagningsgrädde 100 g färskost med vitlök el örter jag hade vitlök 1 st tärnad paprika jag hade grön färg 1 tsk dijonsenap salt och vitpeppar eftersmak 2 msk hackade örter (jag hade färsk blad persilja och torkad dargon och salvia. Gör så här: Bryn kycklingen i hälften av fettet i en stekpanna. Ta uppdem på fat, Fräs lök och svampi resten av fettetutan att det tar färg. Tillsätt grädde och färskost. Värm upp under omröring så att osten smälter. Tillsätt kyckling och paprika, dijonsenap. Låt puttra någon minut. Smaka av med salt,peppar och örterna. Lägg upp den nykokta pastan på tallrik och fördela såsen uppe på. Ha en god sallad till och ringlan balsamicocreme på hela rätten ! Jätte gott och enkelt.
Nu måste jag ta små tjejerna båda är otåliga ! Puss och Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen