Lax rullader i hummer sås

David tar alltid med sig fisk hem och igår tog han ned sig röding och jag tänkte man steker ofta den och gör någon sås till så hittade jag ett recept som lätt gott och var super enkelt att göra och det var så gott så här kommer det ! 
 
 
ca 500 g lax (jag använde röding)
1 liten purjolök (jag hade ingen hemma så jag rev en halv gul lök)
2 ägg
1 dl kesella (jag hade philadelfia ost)
2 msk majsstärkelse (maizena)
2 msk dill eller minder
1 tsk torkad dragon
1-2 msk smör att steka i
 
SÅS:
2 dl mjölk, grädde eller vatten
2 dl lätt creme fraiche
1-2 msk koncentrerad hummer fond
ev 1 msk dill
ev reda av med maizena
 
1. Skär bort skinnet och bena ur laxfilen. Skär fisken i minder tärningar och lägg dem i mat beredare el i en skål så med mixer stav.
Skölj, strimla och tillsätt purjon ev riv gula löken i stället.
2. Blanda ner ägg, kesella, majstärkelse, dill,dragon, 1 tsk salt och 1 krm peppar. Mixa till en slät smet.
3. Forma äggstora eller köttbulls liknande (det är bra om man har barn) bullar med hjälp av en matsked och fuktad hand. Stek dem runt om i 4-6 min.. Ta upp dem.
4. Häll vätskan och creme frachie i stekpannan. Smaksätt med hummerfond och dill. och ev salt och peppar. Reda av ev om man vill ha lite tjockare sås. Lägg tillbaka fisk bullarna i såsen, servera med kokt potatis och kokta grönsker (broccoli, blomkål och morötter. Servera med citron det är gott ! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen