Gratinerad hummer och Rostbiff med Potatoskins

Helgens middag blev ! 
Förrätt: Gratinerad hummer
varmrätt: helstek rostbiff i ugn med potatoskins
 
Gratinerade hummer är alltid gott och det är varienrande att äta, man äter oftast bara som den är och det kan ju vara gott med något nytt ! 
I röran som jag jag gjorde hade jag:
ca 5 st champinjoner
ca 3 st scharlotten lökar beror på storleken(går även bra med vanlig gul lök)
grädde ca 3 dl
1-2 vitlöksklyftor
maixenaredning
skvätt sherry
salt och peppar
skvätt hummerfond ca 1 msk
hummer köttet från hummrana
smör
riven ost
 
riven permesan eller annnan lagrad ost 
Gör så här: 
dela hummrana på mitten och ta ut innehållet och dela det i minder bitar nästan hackat. 
Ta en kastrull och häll smör i stek sedan ihop champinjoner, lök och vitlök tillsätt grädde,fond och serry och låt koka upp, red sedan av med maizena mjöl smaka av med salt och peppar tillsätt riven ost och låt koka smamma något.Ta bort kastrullen från plattan och Tillsätt hummer köttet och rör om, fördela röran i dom tomma hummer skalen och strö lagrad ost lite gran på varje. Sedan in i ugnen på en plåt på ca160- 170 grader i 10 min. Enklast att se är när osten smält då kan man ta ut dom. 
Ta ut och servaera varma. 
 
 
Helsstek rostbiff i ugn och potatoskins
lättkokt sparris
Potatoskins:
ca 10 st potatisar beror på hur många halvor du vill ha då blir det 20 halvor.
riven ost
salt 
smör
stekt hackad baconisen eller ha skalet kvar, 
jag valde att skala hela. 
Halvera sedan potatisarna och skär av liten bit så att potatishalvorna står stadigt, salta och ha lite flytande smör uppe på, kör in i ugnen i ca 200 grader i ca 25-30 min, ta ut dom och sedan körde jag i det här fallet in köttet obs vänta dock en liten stund så att ugnen hinner gå ner lite i temp. för köttet ska vara 150 grader. Man kan ju förbereda potatisarna långt innan. När köttet är klart i ugnen så höj temp igen till ca 220 grader. Strö på ost och stekt bacon ha ev lite salt i fall det behövs och kör in i ugnen igen ca 10 -15 min, man får kännamed en potatissticka om dom är klara. 
Gör så här: 
Man kan välja att skala hela potat
 
 Rostbiff ca 1,2-1,5 kg
salt och peppar
raps olja
sharlotten lökar ca 4-5 st
coktailtomater ca 10 st
4-6 vitlöksklyftor
2 msk balsamvinäger
3 dl vatten
valfria öretr tex, basilkia, persila,koriande jag hade inag örter alls
Gör så här: 
Sätt ugnen på 150grader
Salta och peppra steken. Hetta upp en stekpanna med olja, stek köttet tills det har fin stek yta runt om. 
Lägg köttet i en ugnsäker form. Lägg lökar, tomater, vitlöksklyftor och ev örter runt om. Häll över balsamvinäger, vatten och olja . Täck formen tätt med aliminiumfolie. Stek ca 1 och 1/2 timme. Använd gärna en stek termometer i köttet det är perfekt rosa vid 56 grader. 
Ta ut formen i från ugnen och låt köttet vila i 5 min. Skär köttet i tunna skivor och lägg tillbaks det på formen. 
Problemet är oftast att man bara har en ugn och om man ska göra flerar saker som som kräver ugn får man tänka vilket tar längst tid osv.  I detta fall gjorde jag potatoskinsen först. men man kan ju göra tvärtom också rostbiff kan ju ätas kallt ! Servera med lätt kokta sparris man kan ju också ha en sås till men man behöver inte det. 
 
serverad även lite romansallad och rödlök till, man kan ju ringla över lite balsamicocreme om man vill ! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen