Recept på en god fisk rätt

I går gjorde jag ett gott recept Fisk med saffrans sås och färsk potatis enkelt gott därför tänkte jag dela med mig av det. 
ca 4 pers
Färskpotatis 10 st beror ju på hur stora dom är
2 st morötter
sparris ca 400 g
3 st scharlotten lökar
1/2 fänkål el selleri
 3tsk olja
4 dl vatten
6 msk vittvin
1 paket saffran
ca 800 g fisk (torsk) jag använde röding
färsk persilja 
ca 4 dl matlagningsgrädde
maizena mjöl
Koka potatisen i lättsaltat vatten. Dela sparris i bitar och koka i lättsaltat vatten ca 10-12 min
Skala morot och lök, hacka sedan det och fänkålen. Fräs det i olja i en kastrull. Tillsätt vatten, vin och saffran. Låt det koka upp under omröring och sedan sjuda ca 10 min Smaka av med salt och peppar. Antingen kan man låta såsen vara som den är om man vill ha mera fettsnållt alternativ annars kan man ta lite av ca 3 dl av koket och mixa det i mixer så det blir slät och sedan hälla tillbaka i en kastrull tillsätta grädde och reda av med maizena, smaka av med salt och peppar och kanske behövs lite mera vin. Låt koka samman lite. 
Hetta upp en stekpanna med resterande av olja och stek fisken på båda sidor . Servera med potatis, sparris och sås, och hackad persilja.
 
Jag gjorde både grädd sås och såsen utan 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen