Så god och enkel middag med Lax

Måste tipsa om en god laxrätt som är enkel och går snabbt =) 
 
Färskostfylld lax med vitlöksgrillad potatis med babyspenat
 
1,2 kg lax gärna en hel sida
färskost 172 burk jag använde philadelphia ost 1/2 burk man kan ju välja en färskost med smak (tex ruccola pesto)
3  citroner jag använde flytande citron då jag inte hade citroner hemma.
färsk basilika
salt och peppar 
200 g körsbärstomater 
1 kg färsk potatis tvättade 
olivolja
3 vitlöks klyftor
flingsalt och svartpeppar
100 g babyspenat
1 knippe salladslök
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
Skär en ficka längs skinet på varje sida, men skär inte ända ut på sidorna. 
Fyll fickorna med färskosten och tryck till och ihop filerna igen. Pressa över 1 citron, strö över hackad basilika, salta och peppra. lägg på citronklyftor och körsbärstomater. Dela potatisen i små bitar och lägg i en ugnfast form med olivolja, hackad vitlök och flingsalt. Tillaga lax och potatis i ugnen på 200 grader, i ca 25 min eller tills laxen är genomgräddad och potatisen fått fin en gyllene färg. Blanda den varma potatisen med babyspenat ( jag hade ingen babyspenat) och hackad salladslök. Ringla över lite olivolja, strö över flingsalt och servera till laxen
 
 

Kommentarer
Postat av: Susanna Maria J

Yummie ;)

2014-09-10 @ 19:08:04
URL: http://oslofru.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen