Så god skaldjursrisotto

Igår gjorde jag skaldjursrisotto. Här kommer receopet:
 
4 dl Risotto Avorio ris
2 scharolottenlökar
2-3 msk smör
1 1/2 dl vitt vin 
8-9 dl buljong höns jag använde kalv
2 dl riven permensan  man kan även ha västerbotten ost
salt och peppar
ca 5 st delade champinjoner
ca 5 st delade körsbäsrstomater
näve ruccola sallad
 
räkor
hummer kött
kräftor
 
Gör så här: 
hacka scharlottenlökarna fint. Smält smöret i en kastrull och fräs löken mjuk tillsätt champinjonerna som är hackade i minder bitar. . Häll i riset efter någon minut och fräs allt glansigt under 2-3 min. Tillsätt vinet. Späd sedan i omgångar och under omröring med buljon (jag kör en dl i taget). Låt riset suga upp all buljong innan mer hälls på. Koka på svag värme i ca 20 min tills riset känns mjukt. Rör i den färsk rivna permensanosten och ev en extra klick smör. Hade sedan i ruccola och smakade av med salt och peppar. Sist blandade jag ner skaldjuren. 
Serverade med ugnsgratinerade rödbetor som jag först körde i skivor i ugnen och sedan på slutet strödde på fetaost. ca 210 grader i 15 min ca. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen