Dom goda enkla frallorna

 
 
Gott att äta nybakta frallor med ost på morgonen. 
 
Här kommer receptet på frallorna som jag bakat mycket den senaste tiden: 
 
ca 8 st 10 min+jäsa kallt över natten+ 10 min gräddningstid
 
1/4 paket jäst
3 dl kallt vatten
1 tsk salt
1 dl fullkornsdinkel 
1 dl hirsflingor (jag hade 1 dl havregryn)
4-5 dinkel mjöl jag hade vanlit vetemjöl
 Gör så här: 
Smula jästen i en rymlig bunke. Rör ut den i vattnet.. Tillsätt resten av ingredienserna. Knåda väl i 5 min.
Täck bunken med plastfilm och gör små håll. Låt jäsa i kylen över natten.
Sätt ugnen på 250 grader. Forma slarviga bullar med 2 skedar. Lägg på bakplåtpapperskladd strö över ev rikligt med hirsflingor (jag hade inga sådan på ) Baka i mitten av ugnen i ca 10min tills det fått fin färg. Låt svallna på galler under bakduk. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen